Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volby v digitálním věku

Také už se těšíte na předvolební kampaň? Nebylo by lepší změnit mechanismus voleb, aby se dosáhlo větší stability, finanční efektivity pří zachování možnosti, aby volič mohl svým hlasem přispět k obměně politické garnitury?

Změna možná je a způsob popisovaný v tomto článku jistě není jediným možným řešením.

Motivací pro změnu by však neměla být jen snaha o zamáznutí nějakých momentálních nesrovnalostí, ale naopak řešení hlubokých strukturálních problémů, o jejichž existenci panuje shoda napříč převážnou částí politického spektra, jako jsou zajištění dlouhodobé kontinuity, ochota exekutivy k řešení palčivých otázek, jakou je např. penzijní reforma, odstranění hluchých období těsně před a těsně po volbách a v neposlední řadě navrácení prestiže demokratických institucí.

Samozřejmě, jakákoliv změna v této oblasti by se musela provádět až s lékárnickou pečlivostí, ideálně po získání celospolečenského souhlasu a po ověření na nějakém vhodném modelu – kterým by mohly být např. Studentské Volby.

Návrh jako takový je do značné míry inspirován postavením Senátu za republiky ve starověkém Římě, který měl „roli nejvyšší autority“. Je však doplněn o některé prvky, které by nebyly možné bez využití nejmodernějších digitálních technologií, jako je dostup k datům a službám kdykoliv a kdekoliv.

Návrh stojí na třech základních pilířích: zavedení postavení Kandidáta, které by mělo sloužit k prověření kvality uchazečů na post v Senátu, samotném mechanismu voleb postaveném na principu průbežně prováděné volby s následným postupným obnovováním použitého hlasu a stanovení, jak vyhodnocovat „žebříček“ vítězů voleb, rovněž průběžně.

Pojďme si jednotlivé pilíře představit detailně:

1. Kandidát do Senátu

Má-li se někdo ucházet o privilegium stát se členem nejvyšší autority rozhodující o osudu země, měl by nejprve prokázat, že mu na osudu země opravdu záleží, a to průkazným a měřitelným způsobem. Ve starověkém Římě tímto prověřením byla služba státu či nějaké mimořádné zásluhy. Díky této inspiraci pozměněné pro potřeby dnešní doby jsou možné způsoby, které mě napadly a které by se určitě musely stát předmětem další diskuze, tyto:

·         1 – 2 čtyřletá volební období plně absolvovaná ve volených, leč neplacených funkcích např. v samosprávě

·         Úspěšné působení v exekutivě (např. na postu ministra)

·         20 let v armádě při obraně vlasti (ne někde ve štábu)

·         Finanční příspěvek státu v minimální nominální i procentuální výši (např. min. 1 milion korun a min. 10% majetku)

·         Udělení statutu Kandidáta jako součást udělení státního vyznamenání

·         Sebrání většího počtu podpisů občanů, např. 100 000, podporujících kandidaturu

Každý z Kandidátů by měl právo se rozhodnout, zda chce či nechce být volen Senátu, přičemž toto právo by bylo doživotní (pokud by nebylo odebráno např. v rámci trestního řízení).
 

2. Mechanismus voleb

·         Před první volbou (následně pak po dosažení plnoletosti) by každý volič dostal k dispozici např. 10 hlasů pro a 5 hlasů proti, které může ihned (ale nemusí) odevzdat Kandidátům dle svého výběru.

·         Po uskutečnění jakékoliv volby smí další volbu (má-li k dispozici ještě nějaké hlasy) učinit až po uplynutí určitého období (např. 100 dní či 6 měsíců). Může samozřejmě hlas odevzdat i Kandidátům, které volil v předchozí volbě.

·         Pokud volič hlasy použije, během 4-letého období se mu začnou obnovovat a za tuto dobu se mu obnoví zcela.

·         Volič se však může rozhodnout použít své hlasy i dříve – např. po 1 roce od předchozího hlasování použít nabyté 2 hlasy pro a 1 proti.

·         Pokud volič naopak hlasy nepoužije, bude je mít po nějakou dobu (např. 2 roky) stále plně k dispozici. Po této době se mu však hlasy začnou odečítat (polovičním tempem, bude tedy potřeba celkem 8 let, aby volič přišel o všechny své hlasy).

·         Volič, který přišel předešlým způsobem o všechny své hlasy (avšak nikdo jiný!), si je bude moci koupit zpět až do maximální výše např. za 10 tisíc korun za hlas.

 

3. Výsledky voleb

·         Po první uskutečněné volbě se nejlepších 200 (nebyl by lepší lichý počet?) nejúspěšnějších Kandidátů stane Senátory.

·         Po úplně první volbě dostanou též určitou dobu hájení, kdy nebude možné provádět volby (opět se může jednat o 100 dní či 6 měsíců).

·         Každý hlas (pro i proti) bude mít platnost 4 roky.

·         Po uplynutí doby hájení však mohou být Senátoři přeskočeni úspěšnějšími z Kandidátů, kteří členy Senátu nejsou. Pokud se tak stane, budou povinni jim uvolnit své místo.

·         Aby se zajistila určitá stabilita, může být upraveno, že se křeslo Senátora přenechá nejúspěšnějšímu z nesenátních Kandidátů až tehdy, pokud budou aktuální preference Senátora menší např. o 10% a více.

·         Senátor se rovněž může vzdát svého místa dobrovolně – pak se má za to, že nechce být volen do Senátu (nemůže získávat žádné další hlasy) a jeho získané hlasy tak postupně vyprší. Pokud by však své rozhodnutí později revokoval, mohou mu být přiděleny systémové hlasy proti, a to tak, aby jeho výsledné saldo bylo v nejlepším případě takové, jaké bylo v okamžiku vzdání se mandátu.
 

Pokusme se nyní domyslet, jaké důsledky by tento návrh mohl mít, pokud by byl v nějaké takovéto podobě přijat. 

  1. Především by nejspíš zmizel současný nešvar „teplých místeček“. Každý Senátor by se musel neustále snažit, aby jej voliči nevyšachovali pomocí hlasů proti, či hlasů daných jeho konkurenčním Kandidátům. V jistém smyslu by se tímto stali politici odvolatelní. 
  2. Ale myslím, že už jen samotný koncept Kandidátů by značně přispěl ke zkvalitnění politické scény. 
  3. Zmizely by předvolební kampaně, resp. byly by permanentní kampaně, založené nikoliv na marketingu, ale na každodenní práci Senátorů, či nových myšlenkách, na základě kterých by se ambiciozní Kandidáti ucházeli o mandát. 
  4. Jelikož by měl Senát pravomoci na úrovni celé země, byl by každý Senátor volený a odpovědný voličům celé země, nikoliv jen některé její části. 
  5. Možnost hlasů proti by určitě zvýšila „volební účast“ (pokud má tento výraz v kontextu průběžné volby vůbec smysl). 
  6. Jelikož je tento model poměrně blízko chování na sociálních mediích, zvýšila by se patrně i účast mladých (generace Y a Z).

Toto všechno jsou, myslím, důsledky jednoznačně pozitivní.

Mezi další důsledky, o jejichž pozitivnosti už můžeme diskutovat, by byla ztráta vlivu a moci politických stran. Respektive, ony i v římském Senátu vznikaly strany, ale dost odlišně, než jak je chápeme dnes. Díky tomu by se mohlo snadno stát, že po ustavení Senátu by vzniklo mnohahlavé stádo neschopné se usnést vůbec o ničem. Pokud by se jako dnes přiděloval mandát na 4 či dokonce 6 let, mohlo by to být dost zlé. Damoklův meč ztráty křesla by však mohl a měl Senátory donutit, aby se spolu naučili komunikovat. Ale nezakrývám, že určité riziko tu je. Na druhou stranu, pokud se podíváme na nedávnou historii a subjekty vzniklé kolem Víta Bárty, Tomia Okamury či Andreje Babiše – nebylo by bývalo transparentnější, kdyby do toho šli pánové hned od začátku jen sami za sebe?

Jinak, Senát by byl jednokomorový a měl by moc zákonodárnou. Senátoři by také volili zástupce moci exekutivní, kteří by však nemohli být zároveň Senátory (nebo minimálně po to období by byla automaticky pozastavena jejich možnost být voleni a zasedat v Senátu). Proto je možné, že spíše než celou vládu, by vybírali Senátoři jednotlivé ministry, a to na stanovenou dobu, přičemž by jim kromě zodpovědnosti za běžnou operativu mohli ukládat i speciální úkoly – obdobu klíčových témat z dnešního programového prohlášení vlády a přidělovat ke zvládnutí tohoto úkolu potřebnou lhůtu. Funkce prezidenta by v tomto modelu asi byla zbytečná. Senát by však v případě ohrožení státu mohl vložit moc do rukou nejvyššího velitele ozbrojených sil (obdoba konzulů či diktátorů).

Právo předkládat návrhy zákonů, by měl kterýkoliv z Kandidátů, stejně tak jako zástupci exekutivy a dokonce i široká veřejnost – pod podmínkou, že se za návrh postaví (podepíše) některý z Kandidátů.

Autor: Jiri Machotka | pátek 28.7.2017 9:06 | karma článku: 5,93 | přečteno: 215x
  • Další články autora

Jiri Machotka

Mohou se změny volebního systému stát jedním z témat pro nadcházející parlamentní volby?

3. února tohoto roku zrušil Ústavní soud část volebního zákona. Na podzim budou nové volby, pro které resp. pro způsob převedení hlasů na mandáty, díky tomu neexistuje právní rámec.

27.4.2021 v 9:17 | Karma: 4,99 | Přečteno: 280x | Diskuse| Politika

Jiri Machotka

Nucená správa vlády

Porušuje-li firma, jejíž předmět podnikání je veřejně důležitý, své zákonem stanovené povinnosti, může stát prostřednictvím nucené správy zajišťovat nepřetržité pokračování jejího provozu. Proč by to nemohlo platit i pro vládu?

23.2.2021 v 8:59 | Karma: 7,19 | Přečteno: 228x | Diskuse| Politika

Jiri Machotka

Petice za naléhavé řešení situace ve školství

Koncem ledna vznikla petice za naléhavé řešení situace ve školství. Autorkou petice je zastupitelka hl. m. Prahy, ing. Mariana Čapková, MBA (Praha sobě), která též působí jako předsedkyně Výboru pro výchovu a vzdělávání ZHMP.

10.2.2021 v 9:32 | Karma: 4,30 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

PES chcípl … co ale dál?

„Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“ Smyslem protiepidemických opatření by měla být maximální možná ochrana životů, zdraví, ale i kvality života.

4.1.2021 v 9:29 | Karma: 8,51 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Nástin reformy plánování státních financí

BIERHANZEL: Ach, bože. Jde to rychleji, než jsem čekal. (Dopíše závěť.) z Vraždy v salonním coupé od Járy Cimrmana

22.12.2020 v 20:13 | Karma: 7,79 | Přečteno: 284x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Jsou si lidé rovni?

Lidé nechtějí svobodu, ale rovnost. (Napoleon Bonaparte) Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější (George Orwell: Farma zvířat)

8.11.2020 v 23:05 | Karma: 9,06 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Kolik ryb je v rybníku?

... aneb přínosy, úskalí a důsledky plošného testování s odkazem na pilíře strategie ministra zdravotnictví

21.10.2020 v 9:18 | Karma: 9,28 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Exponenciální růst

Svoboda znamená svobodně prohlásit, že dvě a dvě jsou čtyři. Jestliže toto je dáno, všechno ostatní z toho vyplyne. (G. Orwell) Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky. (A. Einstein)

22.9.2020 v 8:49 | Karma: 9,75 | Přečteno: 545x | Diskuse| Ostatní

Jiri Machotka

Počítání případů nakažených nemocí covid-19 postrádá smysl*

* Dokud nevíte něco o testování. Ale ani potom to není jednoduché. Překlad článku Nate Silvera z angličtiny

9.9.2020 v 9:43 | Karma: 11,63 | Přečteno: 806x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Strategické vzorce pro boj s nákazou

Kromě čekání na objevení léku či vakcíny existují možná ještě některé další věci, které může mít smysl zkusit.

27.7.2020 v 9:28 | Karma: 5,54 | Přečteno: 321x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Podněty k návrhu textu Strategie 2030+ a implementačních karet

Tuto neděli je poslední den, kdy je možné podat podněty k návrhu Strategie 2030+, ve které je popsáno, kam by mělo kráčet školství v příštích nejméně deseti letech. Pokud vás tato problematika zajímá, podělte o svůj názor.

10.7.2020 v 14:17 | Karma: 5,28 | Přečteno: 177x | Diskuse| Politika

Jiri Machotka

Škola jako příměstský tábor

Otevřít, či neotevřít? Anebo existují ještě další varianty? Příspěvek do diskuze týkající se plánovaného otevření škol

12.4.2020 v 21:44 | Karma: 20,99 | Přečteno: 2973x | Diskuse| Politika

Jiri Machotka

Plán A, B, C, D

Metody tvorby strategie v prostředí se značnou měrou nejistoty pro plán či plány zvládnutí epidemie.

8.4.2020 v 0:07 | Karma: 8,22 | Přečteno: 480x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Zrychlené výběrové řízení formou veřejné internetové aukce

Návrh na urychlení mechanismu výběrových řízení pomocí transparentních aukcí potenciálně kontrolovatelných všemi občany

31.3.2020 v 17:19 | Karma: 3,26 | Přečteno: 170x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Deník – řekněte jim, že sametová

Představení, analýza a drobná polemika s obsahem knihy Martina Mejstříka: Deník – řekněte jim, že sametová,

21.1.2020 v 19:14 | Karma: 12,15 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Dialog mezi Machiavellim a Montesquiem v pekle

Strach je v despoticky ovládaných státech nutný, ctnost zbytečná, pocit cti nebezpečný, vladař by byl ztracen, kdyby jen jediný okamžik nechal svou Moc v klidu

10.1.2020 v 9:00 | Karma: 8,36 | Přečteno: 597x | Diskuse| Společnost

Jiri Machotka

Osobnosti: Peter Drucker

V listopadu uplyne 110 let od narození (a 14 let od úmrtí) Petera Druckera, otce termínu „knowledge worker“ a vzdělávacího programu MBA. Možná bude zajímavé představit si některé z jeho myšlenek.

30.10.2019 v 21:58 | Karma: 7,13 | Přečteno: 215x | Diskuse| Ostatní

Jiri Machotka

Program 5V

Pět základních pilířů pro ochranu hodnot Západní civilizace. Mohou sloužit jako inspirace pro tvorbu politických programů

30.8.2019 v 9:00 | Karma: 7,06 | Přečteno: 339x | Diskuse| Politika

Jiri Machotka

Bounded Context, Strangler Pattern – technologická inspirace pro reformu státní správy

Využití technologických přístupů z oblasti softwarového inženýrství pro koncept reformy státní správy

4.7.2019 v 8:30 | Karma: 0 | Přečteno: 64x | Diskuse| Politika

Jiri Machotka

Saldo občan – stát

... aneb jedna možnost k čemu by mohlo být dobré EET pro daňové poplatníky, pokud by byla vůle k tomu, aby to pro ně byla služba

20.6.2019 v 8:56 | Karma: 4,58 | Přečteno: 205x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 440x
IT Architekt, manžel, otec 4 dětí, t.č. pracující na projektech v zahraničí. Občas se snažím přispět svojí troškou do mlýna v diskuzích na politická, či jiná témata.

Seznam rubrik