Saldo občan – stát
Saldo je definováno jako rozdíl kladných a záporných hodnot. Saldo občan – stát by definovalo rozdíl, kolik konkrétní osoba přispěla a kolik naopak spotřebovala ze „společné kasy“.
Základní mechanismus výpočtu příjmové strany by neměl být obtížný – je např. možné využít osobního daňového účtu (daňové informační schránky), „důchodového konta“ a přehled plateb zdravotního pojištění. Navíc, v prvních dvou případech se jedná o státní instituce, jejichž prointegrování je možné nařídit a věřím, že byla-li by vůle, nebyl by problém standardizovat výměnu informací i se zdravotními pojišťovnami.
O něco složitější by to mohlo být se stranou výdajovou. I zde je určitě možné některé výdaje ihned adresně navázat na osobu – např. přehled vykázané zdravotní péče. U jiných – např. financování povinné školní docházky – tyto údaje buď nejsou a nebo nejsou dostupné příslušné osobě resp. jejím zákonným zástupcům. A u jiných – např. bezpečnost státu už pak tyto výdaje adresně navázat na osobu lze jen obtížně, pokud vůbec a nejspíš by bylo nutné použít jakýsi paušální odečet vypočítaný dle principu per capita. Na druhou stranu, jak ukazuje tento přehled, i na příjmové straně existují nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery, resp. inkaso daní z příjmů právnických osob, které by obdobným způsobem mohly dávat paušální bonus. Jinou možností by pak mohlo být tyto neadresné položky do celkového salda nezahrnovat vůbec.
Jak ukazuje již jednou zmíněný přehled příjmů státního rozpočtu pro rok 2018 vypracovaný MFČR, procentuálně největší kapitolou příjmů je inkaso DPH. Přesně na tuto kapitolu míří i projekt EET, v současné době koncipován jako uložení povinnosti na prodejce. O kvantifikaci jeho přínosů nepanuje shoda, od pozitivních odhadů Ministerstva (např. zde a zde), přes poněkud opatrnější (zde) až po vysloveně skeptické (zde).
Pokud by se realizovalo daňové saldo a došlo by k přesunu kapitoly DPH z neadresných mezi adresné – předpokladem by bylo, že by z platby bylo možné identifikovat jednoznačně zákazníka, což mj. vylučuje např. platby v hotovosti – bylo by možné namísto konceptu povinnosti na prodejce nabídnout koncept služby zákazníkovi, ne nepodobnému platbě kartou přes platební terminál. Namísto úřadu by kontrolu prováděl zákazník a bylo by na jeho rozhodnutí, zda si vybere poskytovatele služby, který mu umožní adresnou registraci DPH z jeho platby, či nikoliv.
Tato motivace bude do značné míry záviset i na tom, zda by se saldo občan-stát využívalo čistě k informativním účelům, či zda by došlo k politickému rozhodnutí využít toto saldo k diferenciaci přístupu k poplatníkům.
I kdyby zůstal jen informativní účel, věřím, že i tak by realizace salda občan – stát měla smysl. Pokud by systém dokázal proaktivně upozornit zejména na významné či neočekávané propady salda, je možné, že by se pak někteří poplatníci začali více zajímat o veřejné finance a v případě vynakládání těchto peněz způsobem, se kterým souhlasí, i více identifikovat se státem, který si koneckonců platí.
Jiri Machotka
Mohou se změny volebního systému stát jedním z témat pro nadcházející parlamentní volby?
3. února tohoto roku zrušil Ústavní soud část volebního zákona. Na podzim budou nové volby, pro které resp. pro způsob převedení hlasů na mandáty, díky tomu neexistuje právní rámec.
Jiri Machotka
Nucená správa vlády
Porušuje-li firma, jejíž předmět podnikání je veřejně důležitý, své zákonem stanovené povinnosti, může stát prostřednictvím nucené správy zajišťovat nepřetržité pokračování jejího provozu. Proč by to nemohlo platit i pro vládu?
Jiri Machotka
Petice za naléhavé řešení situace ve školství
Koncem ledna vznikla petice za naléhavé řešení situace ve školství. Autorkou petice je zastupitelka hl. m. Prahy, ing. Mariana Čapková, MBA (Praha sobě), která též působí jako předsedkyně Výboru pro výchovu a vzdělávání ZHMP.
Jiri Machotka
PES chcípl … co ale dál?
„Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“ Smyslem protiepidemických opatření by měla být maximální možná ochrana životů, zdraví, ale i kvality života.
Jiri Machotka
Nástin reformy plánování státních financí
BIERHANZEL: Ach, bože. Jde to rychleji, než jsem čekal. (Dopíše závěť.) z Vraždy v salonním coupé od Járy Cimrmana
Jiri Machotka
Jsou si lidé rovni?
Lidé nechtějí svobodu, ale rovnost. (Napoleon Bonaparte) Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější (George Orwell: Farma zvířat)
Jiri Machotka
Kolik ryb je v rybníku?
... aneb přínosy, úskalí a důsledky plošného testování s odkazem na pilíře strategie ministra zdravotnictví
Jiri Machotka
Exponenciální růst
Svoboda znamená svobodně prohlásit, že dvě a dvě jsou čtyři. Jestliže toto je dáno, všechno ostatní z toho vyplyne. (G. Orwell) Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky. (A. Einstein)
Jiri Machotka
Počítání případů nakažených nemocí covid-19 postrádá smysl*
* Dokud nevíte něco o testování. Ale ani potom to není jednoduché. Překlad článku Nate Silvera z angličtiny
Jiri Machotka
Strategické vzorce pro boj s nákazou
Kromě čekání na objevení léku či vakcíny existují možná ještě některé další věci, které může mít smysl zkusit.
Jiri Machotka
Podněty k návrhu textu Strategie 2030+ a implementačních karet
Tuto neděli je poslední den, kdy je možné podat podněty k návrhu Strategie 2030+, ve které je popsáno, kam by mělo kráčet školství v příštích nejméně deseti letech. Pokud vás tato problematika zajímá, podělte o svůj názor.
Jiri Machotka
Škola jako příměstský tábor
Otevřít, či neotevřít? Anebo existují ještě další varianty? Příspěvek do diskuze týkající se plánovaného otevření škol
Jiri Machotka
Plán A, B, C, D
Metody tvorby strategie v prostředí se značnou měrou nejistoty pro plán či plány zvládnutí epidemie.
Jiri Machotka
Zrychlené výběrové řízení formou veřejné internetové aukce
Návrh na urychlení mechanismu výběrových řízení pomocí transparentních aukcí potenciálně kontrolovatelných všemi občany
Jiri Machotka
Deník – řekněte jim, že sametová
Představení, analýza a drobná polemika s obsahem knihy Martina Mejstříka: Deník – řekněte jim, že sametová,
Jiri Machotka
Dialog mezi Machiavellim a Montesquiem v pekle
Strach je v despoticky ovládaných státech nutný, ctnost zbytečná, pocit cti nebezpečný, vladař by byl ztracen, kdyby jen jediný okamžik nechal svou Moc v klidu
Jiri Machotka
Osobnosti: Peter Drucker
V listopadu uplyne 110 let od narození (a 14 let od úmrtí) Petera Druckera, otce termínu „knowledge worker“ a vzdělávacího programu MBA. Možná bude zajímavé představit si některé z jeho myšlenek.
Jiri Machotka
Program 5V
Pět základních pilířů pro ochranu hodnot Západní civilizace. Mohou sloužit jako inspirace pro tvorbu politických programů
Jiri Machotka
Bounded Context, Strangler Pattern – technologická inspirace pro reformu státní správy
Využití technologických přístupů z oblasti softwarového inženýrství pro koncept reformy státní správy
Jiri Machotka
EU Exit: den poté
... aneb dle jakých kritérií lze také vybírat zástupce do Evropského parlamentu v nadcházejících volbách
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 37
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 440x